-Korstog - hurtige biler

DANTE I NORDJYLLAND

Forening for Italien-interesserede danteinordjylland@gmail.com

Korstog og hurtige biler

Da bilfabrikken Alfa Romeo blev grundlagt lige før Første Verdens-krig i Milano, skabtes det logo, som har siddet på fabrikkens biler lige siden.

Første del af navnet er et akronym for Anonima Lombarda Fabbrica Automobili: A/S den lombardiske bilfabrik. Sidste del af navnet kom til, da napoletaneren Romeo overtog fabrikken.

 

Virksomhedens ejere ønskede at understrege, at fabrikken hørte hjemme i Milano, den vigtigste by i Lombardiet, og valgte derfor byen Milanos gamle symbol et rødt kors på hvid bund. Dette symbol har sit udspring i korstogsperioden. Det er blevet benyttet af korsfarerridderne og i den kirkelige ikonografi som det sejrskors, den opstandne Kristus bærer. Den dag i dag er det Milanos byvåben og indgår i den Berlusconiejede fodboldklub A C Milans logo.

Men korssymbolet blev suppleret med slægten Viscontis gamle våbenskjold, som forestiller en slange, der sluger et menneske. Man har villet forklare symbolet på linje med historien om Jonas, der bliver opslugt af et havuhyre, og man har sagt, at der skulle være tale om et barn.

Men en nøjere undersøgelse af gamle gengivelser, viser, at figuren er en voksen, farvet mand. Den tanke er derfor nærliggende, at der er tale om en saracen, altså en muslim, der tilintetgøres af korsfarerne. Ikke alene findes der en tradition om, at viscontierne har deltaget i kampen mod saracenerne, men slægtens valgsprog er også ”Slangers vaner vil jeg ikke krænke” (Vipereos mores non violabo), det vil sige, at man accepterer, hvad der foregår.

Symbolet har i allernyeste tid fået en ny udformning. Det bruges som logo for nogle af Silvio Berlusconis store foretagender bl.a. finansimperiet Fininvest og mediehuset Mediaset. Dog er menneskeskikkelsen blevet erstattet af en blomst. Her må man så spørge sig selv, om slangen blot holder blomsten i munden eller, om den er klar til at opsluge den i næste øjeblik.

/ Henning Galmar